Hakone

9 juli

Eerst waren we naar het verkeerde metro station gegaan, toen we aankwamen waar ik dacht waar we moesten zijn bleek dat de trein daar sinds vorige week niet meer vertrok. Een aardige meneer van de lost en found heeft ons geholpen uit te zoeken waar we wel moesten zijn en ons naar het perron gebracht en zelfs mijn koffer gedragen! Dat zie ik ze bij de NS nog niet doen.

Op Shinjuku station hebben we een Hakone free pass gekocht voor 3 dagen, hiermee kunnen we onbeperkt reizen en met de kabelbaan en een bootje. De dame van de kaartjes kon ons ook nog vertellen waar we met de bus het beste konden uitstappen. Met de trein rijden we naar Hakone-Yumoto, daar stappen we over op de bus. Toen we uitstappen was het volgens de GPS nog 250 meter, maar wel de berg op, met je koffer wat een gesleep.

Bij het hotel aangekomen blijken we de enige gasten… de hele Onsen voor ons alleen! We eten een Japanse maaltijd in het hotel, met tempura, sashimi, rijst, miso, een soort omelet met paddenstoelen en verschillende groenten. Daarna gaan we maar eens een zwavelbad nemen, eerst goed wassen en dan in de onsen plonzen. Best warm dat vulkanisch water. Het ruikt wel een beetje naar rotte eieren, maar het valt best mee. Daarna snel in slaap gevallen.

10 juli

‘S morgens een frisse duik in de onsen en daarna een traditioneel Japans ontbijt, we zitten best vol als we de bus naar Goma nemen om met de kabeltrein en daarna een kabelbaan naar Owakudani te gaan. Hier kunnen we nog een glimp van mount Fuji opvangen (later op de dag zou ie verhuld gaan in mist), verder kun je hier zien hoe de zwaveldampen uit de berg komen. Hier in de zwavelbaden worden ook eieren gekookt, die er aan de buitenkant zwart uitzien.

Daarna gaan we verder met de kabelbaan, om vervolgens met een piratenschip over het Ashi meer te varen. Aan de andere kant is een opgraving van een soldaten kamp uit de Edo periode, met allerlei poppen uitgebeeld hoe het leven toen was. Daarna hebben we door een tuin op een schiereiland gelopen en door een lange laan met hele oude ceder bomen. Om uit te komen in Motohakone waar we een ijsje aten met suikerbrood croutons, een beetje vreemd maar wel lekker.

De wandeling ging verder naar Hakone-jinja tempel, heel mooi tussen de hoge bomen. Verder gelopen naar Hakone-en waar we hoopten wat te kunnen eten maar naar bleek waren we net op tijd voor de laatste bus… pfff… De bus genomen, snel wat ramen (soort bami soep) gegeten en weer terug naar het hotel, gelukkig net voor het donker.

Hotel Hotel Hakoneonsen Sanso Nakamura
Receptie Rommelig, maar wel aardige mensen
Bereikbaarheid Als je met de bus komt moet je nog een eindje de berg op wandelen
Bed Traditioneel Japanse futons, slaapt eigenlijk best goed, een heerlijk zacht bed.
Gordijnen Prima, het is hier sowieso vroeg donker
Lift niet nodig, maar een paar kleine trapjes
Gangen Het ruikt wel wat muf en er ligt veel stof
Ontbijt Je kunt zelf kiezen wat je wil, traditioneel japans, brood, rijst met ei en kip.
Ligging Midden tussen de bomen, heel rustig
WIFI niet kunnen ontdekken
Overige bijzonderheden Er is een Onsen (heet vulkanisch waterbad met zwavel)
Zou ik hier nog eens terugkomen Hmmm, als ze eens een grote schoonmaakbeurt hebben gehad zeker.